Wednesday, November 21, 2007

sensitivity? where has it gone? (old post)

Jika kita kembalikan sejenak buah fikiran kita kembali ke 1924..bagi yang masih ingat atau yang sensitive akan isu ummat nya, maka terus benak pemikiran terpanggil untuk mengingati zaman kejatuhan khilafah uthmaniah, dan seterusnya kejatuhan era kekuatan muslimeen satu persatu. Mengapa jadi begitu? Sedangkan we all know that those were the time that the muslimeens were ahead in the world civilization..and amongst those who were undeniable of their powers..? what made us go down? If we go back to those days..we were like current leading countries like America or even japan…we’re ‘high tech’, we’re educated, infact, the west acknowledged our achievements, I may say that we’re wealthy, we’ve got big battalions of armies; land and sea, the world listens to us, and so on..what more can I say? We’ve got all we need to survive..but what was lack that made us drop like nangka busuk?

Talking of this isu, semua tahu, kita jatuh sebab tak amalkan suruhan Allah..tak ikut syariat..mungkin ujian kesenangan buat kita leka..statistic iman ummat ketika itu mencatatkan penurunan hingga paras bahaya..dan sebagainya kalau nak ikut skema jawapan buku2 tesk di sekolah dan jugak universiti..amnya melalui subject2 pendidikan islam..but all those are schematic answers..we’re given answers that we think is enough, but is all this answers enough? Is this how it all began? I’m in no doubt there’s more..

Beyond what secular books tells us..beyond secular teachings..It’s our lack of sensitivity that triggered this..and to this factor again, our ummah is heading a deeper fall from the past..
Mungkin ada yang tak nampak lagi perkaitan sinsitif dengan era kejatuhan ummah..

Tapi ana simpulkan begini..kerna tak sinsitif nya kita akan amalan kita, iman kita menurun, kebergantungan pada Allah sudah mula goyah, hubungan saudara/kawan sudah tidak berlandaskan ukhuwah fillah malah demi keseronokkan dan sekadar mengisi masa lapang..from one step to the other, lack of sensitiveness played it’s role..

Ambil contoh mudah…kerna tak peka akan azan, atau tak sensitive dengan seruan azan (tak terpanggil menyahutnya) kita jadi leka dengan aktiviti yang kita tengah buat termasuk menulis artikel nih, jadi malas nak ke surau/masjid, tinggal solat jamaah, tak merapatkan hubungan dengan ahli kariah masjid..and so on..sensitiveness has a big role in our live, and also in the lives of our past brothers and sisters…

Firstly, kita lihat kesan kepekaan..ana ambil contoh dari buku catatan seorang Ulama’ Aceh..yang kisahnya dapat dari ayah ana..
Ketika Aceh di serang belanda, tak lama selepas kejatuhan melaka ke tangan portugis, masih terdapat sesetengah penduduk yang tak tahu akan implikasi di jajah puak kapitalis..Bagi sesetangah ulama’ di aceh ketika itu mereka masih mengajar di pondok2 pengajian fardhu ain..macam solat, puasa, apa itu zakat dan cara mengerjakan haji contohnya..
Di ketahui umum, dalam suasana jihad..persoalan/pendidikan sebegini tidak menjadi priority, tetapi persoalan dan pendidikan jihad itu yang perlu di utamakan..seperti teknik perang, meniupkan ruh jihad dalam jiwa para mujahideen..ana tak nak kata ulama’ macam nih salah..tapi sebab tak sensitive akan isu ini (dijajah) maka mereka hilang priority, fikiran itu tak jauh mengenang nasib generasi akan datang..
Ana katakan, sebab kurang peka, kita hilang hala tuju dan keutamaan.

Take another example from the seerah of tabi’en, ketika zaman pemerintahan khilafah abbasiah (if not mistaken) ada seorang wanita berkeliaran di persempadanan wilayah islam dan rom..maka wanita tersebut telah di kacau oleh penjaga sempadan dari pihak tentera rom dan di bawa lari..maka berteriaklah mak cik tadi “wa mu’taseem, wa mu’taseem!”. Mu’taseem nih nama pemerintah ketika itu. Berita tersebut sampai ke pengetahuan khalifah, maka tanpa lengah, di utusnya surat kepada pemerintahan rom yang lebih kurang maksudnya begini “segeralah kamu melepaskan wanita tersebut, jika tidak, aku akan mengirimkan bala tentera ku yang kepalanya di negeri tuan dan ekornya di negeri ku!”..lega rasanya akhawat kita kalau perdana menteri kita, tak pon Agung berani macam tuh…ana kasi tabik spring le kalau gitu!
Begitu sensitifnya khalifah mu’taseem akan kebajikan rakyatnya serta kehormatan seorang wanita, sehingga dia sanggup mencabar satu kuasa besar dunia (rom) semata2 seorang wanita islam telah di ganggu gugat kehormatan nya..sensitivity mu’taseem telah membimbingnya kejalan yang benar dan tidak menzalimi mereka yang dipertanggung jawabkan keatasnya.

Kita lihat juga peristiwa aceh di ancam penjajahan belanda, khilafah turki uthmaniah turun hantar bala tentera yang bukan cakap kosong ramainya..begitu juga peristiwa melaka di serang portugis, aceh hantar bala tenteranya, sehingga ada kisah yang menyatakan dalam battalion tersebut ada satu rejimen yang mana semuanya balu2 dipimpin seorang tokoh ulama’ wanita aceh..begitu juga perjuangan kerajaan jayakarta yang menghantar back up..sehingga lahirnya pantun yang mahsyur dan di tuturkan para shuada.."kalau roboh kota melaka, papan di jawa kami dirikan, kalau sungguh bagai di kata, badan dan nyawa hamba serahkan"..sensitivity ummah ketika itu melahirkan bibit perjuangan dan kecintaan ukhuwah fiLlah..

All I’ve shared above are impact of sensitiveness..it’s either way around..if you’re sensitive enough, you can take the relevant steps towards a better tomorrow, or you can pay no awareness to the things going on around you and let God give you what you deserve..lack of sensitivity on the ummah is a tragic bala’..

Kita boleh kata ia satu bala bila Allah tarik dari seseorang itu perasaan malunya, dan kita tak dapat nafikan, kurang peka terhadap ummah juga satu bala..bala buat ummah..

Surah al-A’raf ayat 179 (surah ke 7)“dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi Neraka jahannam kebanyakkan dari jin dan manusia, mereka punyai hati, tapi tidak mahu tipergunakan untuk memahami dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak di pergunakan untuk melihat, dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar. Mereka ini seperti binatang ternakkan, bahkan mereka itu lebih sesat lagi. Mereka itulah orang2 yang lalai.”
Dan benarlah kata2 Allah.Lalai..dalam erti kata lain, tak sensitive..

Marcapada kini, dunia tiada lagi sempadan…musuh2 islam tidak lagi melihat imaginary wall amongst the musleem nation a way to threat islam..mereka mula guna ‘ghuzwatul fikr’..perang pemikiran..yang benar di nafikan, yang batil di iakan..

Ana suka guna analogi ini..tapi mungkin kotor sket..“mereka kencing, kita minum, mereka berak, kita tadah”dek kerna banyak sangat minum kencing diorang nih (coca-cola, pepsi..arak apatah lagi) kita hilang sensitivity kita terhadap ummah ini..maka hilanglah hala tuju kita serta priority yang perlu di plotkan..ummah kini keliru..nak hilangkan haus ke nak berdahaga..sebab dah allergic dengan air selain brand coke..mereka masih melontarkan persoalan2 yang baseless..coke nih dibuat kat malaysia, mana ade yahudi dapat creadit..

please, brothers and sisters, think of it professionally, this is the business world..this sensitivity topic, basically triggers to what action we take..dasar kemanusiaan itu satu sensitivity, takut dosa satu sensitivity, eager untuk beramal satu sensitivity..

kalau di tempat ana (Bandar baru bangi) persatuan penduduk dah syura kan untuk memboikot semua cawangan 7-eleven..ini kerna premis2 ini telah mula menjual arak..tindakan ini diambil kerna melihat pada the “chain sin”..rantai dosa..
yang memandu lori arak, cat kilang arak, kasi billboard (advertisement) arak..semua yang menjayakan agenda arak nih..dapat bahagian dia (dosa)..apatah lagi yang masih menyokong premis2 menjual arak dari segi kewangan..walaupun tak beli arak..kita golongan intelek..fikir dan ambil tindakan cara orang intelek..

tak lain tak bukan, warkah kali ini mengajak sekalian untuk kembali sensitive..kembali untuk mengambil tahu akan yang berlaku di sekeliling kita..we have a small world, why can’t we think of others..especially those in need of our help..

dah lama sangat kita main chess..but we’ve been playing alone all this time..you can never learn how to tackle an opponents step by playing alone..let’s face them.. let’s be sensitive of our ummah’s issues..

Palestine, Chechnya, Kashmir, france, Afghanistan, iraq, iran, Syria, Egypt, moro (Mindanao), maluku, Thailand, India...lots and lots of other places where muslims are being threat..lets not make the list go on..make it stop here..lets just not sit back and just read…we all need your actions..what step will you take?

waLlahu a’lam (Allah knows best)
may Allah forgive us all for the path we’ve wrongly took, and may Him lead us to the path that leads to Him…moga sama dikarunia hidayah dan qudrat untuk melaksanakan tuntutan-Nya.

6 comments:

tmah said...

hoho ada blog rupanya abgQ nih.

Ana nak promote group xrek http://groups.yahoo.com/group/xrek07/ untuk pesera, fasi, urusetia, dan pakcik2 xrek.

Jom join!

Wassalam,
Budak PeGenSi yang kena boikot,
bint Ainullotfi

Abdullah Mujahid Hasanuddin said...

artikel yg best..cam tak pernah bace je..
eh nnt we need to talk la..ade prog best nak buat ni..lepas uia abis cuti eh heh

Muhammad Syafiq Rahim said...

bro....mana dapat blog ana syafiqr tu??.. berhabuk dah blog tu..hehehe bape lame tah ana x buka.

skrg org biase update kat www.syafiquniten.blogspot.com

jumpe esok..

Fauzan Ibrahim said...

Salam

Ya memang menarik jika pemerintah kita seperti Mu'taseem. Begitu peka dan sensitif jika orang jagaannya diusik.

Juga perlu sedar adakah kita sedang menjayakan agenda musuh atau menjayakan agenda ummah? - ini merujuk point anta dalam kesedaran diri dijajah secara fizikal nahupun secara intelek.

Gigi kuning, sebab tak diberus hari-hari, hati mati sebab tak mahu memahami...

QAYYIM HAFIDZI said...

2tmah-haha..kene boikot, lepak ah..ok, dah join group xrek.tp malangnya kene tendang.tp dah join balik

2moja-biler lagi nak bincang nih? projek besar..

2syafiq-okies..akan menjelmakan diri kat page anta sat lagi

2fauzan-bro, lamer tak dengar khabar? PKN ada mari nanti?
betul tuh, agenda saper yang sedang kita jayakan..
jap, balas pantun..
manusia itu mati tika hidupnya, boleh pula ia terjaga bila sudah waktu matinya

Dini Syarif said...

Salam, akhi. Lupa pasang filter eh? Huhu...Just joking! Anyway, posting baeekkk punye... Seriously, it's really IMANtionally!